DeletedUser
Guest
Operacje Ofensywne wg. Generała
Operacja Ofensywna jest to manewr za pomocą wojsk wzorujący się na uprzednio, opracowanym przez nas planie taktycznym/operacyjnym/strategicznym zakładającym (różne możliwości), gdzie celem najczęściej jest podbicie nieprzyjaciela silnego/silniejszego od nas.
Odrobina Teorii
* Ustal Cel stworzenia planu operacji ofensywnej.
Celem tym może np. być podbicie nieprzyjaciela który stanowi zagrożenie, odzyskanie wiosek, sparaliżowanie przeciwnika we wrogich działaniach itd.)
* Stwórz plan doskonały:
a) Zdobądź wszystkie informacje o przeciwniku i je przeanalizuj.
Czy wiesz które ma wioski ofensywne a które defensywne? W jak dobrym jest plemieniu? Jak blisko jest najbliższego współplemieńca? Jak silny jest jego współplemieniec? Kiedy ostatnio przejmował wioskę? Jak wygląda jego rozwój się z perspektywy punktów? Które wioski rozwijają się szybciej od innych? Można przy tym domniemywać że wioski te są defensywne, ale nigdy nie należy tego zakładać i wsadzać między kompletne zasady! Należy to traktować jako założenie które nie należy w większym stopniu uwzględniać itd.
b) Przemyśl dobrze jakich środków użyjesz? Zdecyduj jakie środki ci są potrzebne, 5 Armii Ofensywnych i 8 szlachciców by przejąć 2 wioski za jednym zamachem? 2 Armie Ofensywne i 4 szlachciców bo czas goni? (najważniejsze, nigdy cię czas nie goni, jeżeli nie dasz sobie czasu na mobilizacje armii by skoszarować większą ilość Armii Ofensywnych i większą ilość szlachciców to już przegrałeś a twój atak będzie żałosną parodią operacji, pozbawionej jakiegokolwiek wysiłku)
c) Zaplanuj ruchy, wpleć w ataki manewry mylące przeciwnika na których możesz oprzeć taktykę (tak jak w przykładzie niżej), poproś przyjaciół o pomoc zawczasu (lecz pamiętaj by osoby mające ci pomóc wiedziały tylko które wioski mają obstawić, ale nie należy ich nigdy wtajemniczać w plan)
* Mobilizacja.
Polega na przygotowaniu środków do użycia.
Nie możemy "porywać się z motyką na księżyć", jest to oznaka niedocenienia przeciwnika który jest silny bądź silniejszy od nas, a jeżeli atak nasz okaże się nie skuteczny, przeciwnik zyskuje inicjatywe a my ją tracimy (2 zasada zależności wg. Clausewitza), gdyż nasze stosunki z przeciwnikiem wyraża zasada biegunowości.
Tak więc cierpliwie musisz przeznaczyć trochę czasu na mobilizację wojsk, a w tym czasie możesz poprawiać/ulepszać swój plan.
Nie mylmy pojęcia mobilizacji z przygotowaniem, to tylko jedno z pojęć należące do przygotowania o którym się rozpisywać nie zamierzam gdyż nawet o samej mobilizacji wojennej (bardzo ważnej) można pisać tomy.
* Wykonanie Planu.
Wykonując plan pamiętajmy że należy dobrać dzień/noc podczas których znajdziemy czas na perfekcyjne wykonaniu plany i wrazie nieprzewidzianych sytuacji ,- improwizować (zawsze najlepiej mieć plan awaryjny).
Przykład
Zdjęcie przypadkowe znalezione na google, zmodyfikowane na moje potrzeby. Zapis żółty na zdjęciu jest przypadkowy, pierwotny.
1. Określenie celu. (na etapie planowania/przed mobilizacją)
Zdjęcie przedstawia rozmieszczenie wiosek naszych jak i wrogich, pole znajdujące się w niebieskim jajku stanowi nasz cel.
2. Przygotowanie Defensywy. (kilka godzin przed wysłaniem pierwszych ataków)
Najprawdopodobniej będą to zwiady/małe ataki, możliwe że nieprzyjaciel nic nie wyśle, również jest możliwe że nieprzyjaciel nas zaatakuje całym swoim arsenałem wojennym, dlatego ważne jest wyczucie gracza, i wtedy wywnioskowanie z poznania gracza na jakie działania możemy sobie pozwolić i wziąć tą cechę jako fundament naszej taktyki.
Podczas wystąpienia ataków dobrze jest zapisywać z których wiosek jakie jednostki nas zaatakowały, dzięki temu będziemy w stanie przewidzieć/ulepszyć nas plan na podstawie rozleglejszej wiedzy dot. podziału wiosek przeciwnika.
Bardzo dobrze jest jak podczas tego etapu mamy osobę z plemienia która nam pomoże z defensywnej strony operacji, chociaż wspierając zwiadem.
Wioski zabezpieczamy głównie według 3 cech:
- Ich ilość punktów
- Odległość od przeciwnika
- Udział w Akcji
Zielone strzałki wskazują kierunek wysłania przez nas Defensywy.
3. Rozpoznanie pozorujące. ( 15:30- 16:30)
Od tej chwili musimy pamiętać, zegar niebawem ruszy.
Należy w tym celu wysłać wiadomość priv do przeciwnika w celu np. poinformowania go o warunkach kapitulacji. (musi być pewny twych zamiarów, a wiadomość nie powinna brzmieć sztucznie, raczej pewnie i konkretnie)
Nie odczytuj odpowiedzi, ważne jest tylko byś zwrócił uwagę na godzinę od której rusza zegar co świadczy o tym że jego koledzy z plemienia zapewne też już są poinformowani o twoich zamiarach, i w trakcie ratowania kolegi.
Niebieskie strzałki wskazują wysłanie poważnej liczby zwiadowców na bardzo oddalone wioski przeciwnika. (Manewr mylący, pozorujący rzeczywisty skan lecz nie na nasz cel)
4. Ataki pozorujące. (17:00 - 24:00)
Po dojściu zwiadowców i obserwacji raportów, na wszystkie wioski które są poza naszym celem wysyłamy po 1 ataku z taranami który ma pozorować ofensywę.
Na wioskę która była Ofensywna wysyłamy zamiast 1 ataku, 4 ataki z taranami pozorujące chęć przejęcia tej wioski oraz dodatkowo by przekonać przeciwnika o naszych zamiarów wysyłamy z innej wioski jeszcze jeden atak pozorujący ofensywę z taranem na wioskę, natomiast pamiętamy by atak nie doszedł zbyt szybko. najlepiej 10 min przed 4 fałszywymi atakami.
Działanie to ma przede wszystkim na celu wysłanie wsparcia do atakowanych wiosek, a przede wszystkim do wioski zagrożonej przejęciem (5 ataków), a takie zagrożenie przecież nie należy lekceważyć
Czarne cienkie strzałki świadczą o mylących atakach ofensywnych.
5. Nocny główny etap - Rozpoznanie. (2:00)
Zaczynamy od zeskanowania wszystkich wiosek które nas interesują. (oraz tych które nas nie interesują, by porównać ich stan z poprzednim z mapki nr.3)
Podział:
- Wioska posiadająca wojsko ofensywne -> Wioska ofensywna
- Wioska bez wojska -> Wioska Defensywna
- Wioska z Defensywą -> Wioska Defensywna/Obstawiona przez współplemieńców o których musisz pamiętać, czym większa ich ilość i jakość musi twój plan być gwałtowniejszy a działania pewniejsze.
Zwracać należy uwagę na poziomy zagród, na które można się powołać podczas selekcji pierwszeństwa przejmowania wiosek.
Niebieskie grube strzałki, Zwiad
6. Atak Błyskawiczny. (3:00 - 7:00)
Wraz z dochodzeniem zwiadu, dziel wioski przeciwnika wg. ich przeznaczenia.
Następnie po uzyskaniu wszystkich potrzebnych informacji, i przeanalizowaniu planu bierzemy się do roboty.
Wioski Ofensywne (w Czerwonym kółku) Przeciwnika natychmiastowo niszczymy, ataki(Czerwone grube strzałki) muszą dochodzić od razu po końcu bonusu nocnego (7:00/+)
Wioski Ofensywne nie przejmujemy, tylko niszczymy wojsko w nich przebywające (dzięki czemu przeciwnik jest sparaliżowany)
Wioski Defensywne puste (w białym kółku), przejmujemy w pierwszej kolejności (czarne grube strzałki) dzięki czemu pozbawiamy gracza defensywy którą obstawia inne wioski, i nie dość że pozbawiony Ofensywy nie jest w stanie nam zagrozić, to na dodatek dzięki pozbawianiu go defensywy która traci wartość po przejęciu wioski jest coraz słabszy.
Ponieważ zakładamy że mamy 8 szlachciców przejmujemy dwie z trzech wiosek pustych, defensywnych. Na trzecią wysyłamy małego offa z katapultami (fioletowa strzałka, druga strzałka zrobiona przez pomyłkę) którymi niszczymy plac w wiosce co dodatkowo osłabia przeciwnika.
Z wioski że zwiadem wysyłamy zwiadowców (Niebiesko czarne strzałki) w ten sposób by dochodzili po przejęciu dwóch wiosk, dzięki czemu dalej porównujemy ile z jakich wiosek "uciekło wojska". Poza tym dodatkowo jest to element ciągle mylący.
7. Dobicie Przeciwnika. (11:00/+)
Po powrocie szlacht, z wioski centralnej przejmujemy (grube czarne strzałki, grubsza 4 szlachciców, cieńsza 2) trzecią wioskę przeciwnika która wcześniej była pusta, co znaczyło o tym że to wioska defensywna (W zółtym kole)
Wyczyszczone już wioski ofensywne przeciwnika (jednocześnie w czerwonym i żółtym kole) ciągle skanujemy małymi siłami (np.50 zwiadowców, w razie natrafienia na wsparcie, rozbijamy je, w razie nieprzeżycia zwiadowców, wysyłamy większą ilość).
Z wioski położonej na zachód czyścimy wioskę ofensywną która nas nie interesuje, jeżeli nie będzie obstawiona (w czerwonym kole -najlepiej to zrobić w etapie szóstym, za osłoną nocy), zielone koła świadczą o obstawionych wioskach, których nie ruszamy ale skanujemy.
Ciągle skanujemy wszystkie wioski, jeżeli w którejś z interesujących nas dochodzą małe ilość wsparcia, szybko je niszczymy.
8. Zbieranie plonów planu. (19/+)
W tym momencie już tylko przejmujemy wyczyszczone czyste wioski ofensywne (żółte koło)
ciągle je badając zwiadem.
Wioski defensywne które nas nie interesują możemy skanować chociażby z tego powodu że w razie braku wojsk defensywnych w wioskach zielonych możemy się domyślać, że zostały wysłane na pomoc wyczyszczonym wioskom ofensywnym, dlatego też z tego powodu możemy pozorować na nie ataki szlachcicami (czwórki).
Uwagi
Należy pamiętać że wioski łatwo podbite mogą być szybko odbite, dlatego pamiętajmy by przed wykonaniem planu sprawdzić nowych sąsiadów na froncie wschodnim (w przykładzie) oraz by się przed nimi zabezpieczyć.
Przeciwnik który rano zobaczy że stracił 2 wioski a wraz z nimi defensywę, wszystkie wojska ofensywne, a pozostałe wioski albo są daleko i mało interesujące albo pozbawione kilku budynków oraz ciągle widząc nadchodzące ataki w 99% wszedł na konto po raz ostatni.
(7:00/+ po rozbiciu ofensywy i przejęciu pierwszych wiosek) Dlatego dobrze jest przed tym momentem skierować do niego wiadomość, z przeprosinami za pierwszą wiadomość która miała charakter strategiczny, oraz prośbę o docenienie kunsztu i czasu jaki poświęciłeś przeciwnikowi co świadczy o szacunku względem niego, oraz prośbę o wyczyszczenie pozostałych 2 obstawionych wiosek (zielony okrąg).
Czym jesteś milszy i czym przeciwnik mądrzejszy tym większe szanse że obejdzie się bez tracenia wojska na ostatnie 2 wioski.
Jest to tylko przykład obycia się z Sztukami Wojennymi, na tyle prosty by gracze z pojęciem o możliwościach w tej grze nie powinni mieć trudności w zrozumieniu przykładu choć dostrzeżenie wszystkich możliwości tu wykorzystanych może być trudne, to mimo wszystko przykładowi temu bardzo daleko do wybitnego planu który raczej jest rozumiany przez jego autora, czy do planu strategicznego który się składa z masy wyżej przedstawionych planów.
Nie zostały tutaj wykorzystane wszystkie możliwości, w planach nigdy nie da się wykorzystać wszystkich możliwości, wykorzystujemy te najbardziej potrzebne. W każdym etapie można zrobić wiele więcej etapów, można wykonać dużo więcej czynności a akcję jeszcze bardziej przyśpieszyć czy sprecyzować. W całą operację można zaangażować większość graczy co nie musi koniecznie wyjść na dobre. W skrócie możliwości taktyczne są nie ograniczone, ja pokazuje tylko część, najprostszych z nich.
Godziny zostały wyszacowane, nie ma tu dokładnych pomiarów więc nie należy ich traktować dokładnie.
Natomiast ich głównym zadaniem jest zauważenie w jakich porach następują ataki. (mylące w porze dobrze widocznej oraz jak najpóźniej by nie ruszyć za szybko zegara, ataki główne pod osłoną nocy, by przeciwnik nie mógł zareagować na nasz ruch)
Również należy pamiętać o czasie, ataki paraliżujące (niszczące ofensywę przeciwnika) oraz ataki ważne z perspektywy strategicznej (przejmujące wioski defensywne) dochodzą o 7 godzinie po skończeniu się bonusu nocnego, gdyż wtedy przeciwnik nie jest w stanie na nie odpowiednio zareagować.
Przy badaniu przeciwnika możemy również sprawdzić przez pw o których godzinach rano w jakie +/- dni wstaje, jeżeli od pon - pt odpisuje np. o 8 godzinie a w soboty/niedziele o 6 to zaatakowanie go w sobotę/niedziele jest czystą głupotą, chyba że jesteśmy w stanie poświęcić większe siły i wyczyścić jego wioski ofensywne podczas bonusu nocnego, przed 6 czyli przed godziną o której przeciwnik wstaje, i jest w stanie zareagować. (znajomości takie można wykorzystać na wiele sposobów)
Jest to tylko przykład, prosty a mimo to rzadko spotykamy się w tej grze z poszanowaniem swego czasu o czym świadczyłoby trochę kunsztu w większych podbojach/przejmowaniach graczy
P.s. Naprawdę nie interesują mnie osoby które nie przeczytały nawet kilku linijek mojego poradnik dot. Operacji Ofensywnych, tak więc proszę o trzymanie poziomu artykułu, komentarze jak i rozpowszechnianie dostępu do poradnika (poprzez dawanie na fora różnych plemion, swój profil itp.), mile widziane.
Ostatnio edytowane przez moderatora: