Skrypt ma służyć pomocą przy podejmowaniu decyzji w początkowej fazie gry. Informuje co można wybudować i ewentualnie jak wymienić surowce, aby przyspieszyć zlecenie budowy. Skrypt należy uruchomić z przeglądu ratusza.
Rzecz, którą optymalizuje skrypt jest czas - więc najważniejsza kolumna to ta przedostatnia - mówi o tym za ile czasu możemy wstawić dany budynek do kolejki.
Na przykładzie cegielni (dla której brakuje drewna) mamy dwie opcję - poczekać 51 minut 31 sekund - wówczas tartak sam wyprodukuje wystarczającą liczbę surowców; ewentualnie spróbować swoich sił na rynku, aby zredukować potrzebny czas do wstawienia. Skrypt sugeruje, że możemy zejść do zera kupując 1408 drewna (mamy wówczas 11.7K gliny i 34k żelaza nadwyżki - na wymianę).
Na przykładzie szlachcica - czekamy w tym przypadku na glinę - surowce uzbierają się za 5h 5 minut; jednak gdybyśmy kupili 5121 gliny za 3810 drewna i 1310 żelaza - moglibyśmy zrekrutować szlachcica za 2h 24 min -> 2h 31 minut szybciej.
Ogólnie każdy budynek będzie miał dwa powiązane wpisy - pierwszy informuje sytuacja jak wygląda sytuacja, gdy nic nie zrobimy. Drugi wpis prezentuje idealną sytuację - czyli wymiana surowców, tak aby w momencie zlecenia budowy zejść z surowcami do zera.
Jednak trudno o sytuację idealną, więc jest parę ustawień do sterowania realiami: dostępnością wymiany surowców czy dostępnymi surowcami czy efektywną produkcją.
Checkbox wciśnięty - można kupić / sprzedać dany surowiec na rynku. Dodatkowo jest pole - max wymiana - co służy do nałożenia ograniczenia ile danego surowca możemy kupić albo sprzedać, np. w sprzedaży ogranicza nas ilość kupców; w kupnie obecne oferty na rynku.
Dodatkowo skrypt nie jest świadomy surowców, które mogą się pojawić z powietrza, np. z questów - więc do tego służy pole +surowce.
Skrypt w obliczeniach zakłada, że 100% produkcji surowców może zostać odłożone na budowę; zazwyczaj się prowadzi rekrutację wojsk, więc za pomocą -produkcji można sobie odjąć surowce, które pochłania rekrutacja, np. chcąc ciągle rekrutować pikinierów i zakładająć, że w godzinę szkolimy 10ciu to możemy wpisać 500 drewna; 300 gliny; 100 żelaza; wówczas skrypt wyliczy minimalny czas do wstawienia budynku z uwzględnieniem rekrutacji.
W przypadku posiadania kilku wiosek - surowce można przesłać - tutaj z pomocą w wyliczaniu przyjdzie skrypt HermitowskieSurki. Po kliknięciu Wezwij zostaniemy przeniesieni do placu, skąd możemy kliknąć skrypt HermitowskieSurki, co wyliczy z jakich wiosek przesłać surowce i w jakich ilościach.
Jest też opcja Export co skopiuje do schowka tekst z propozycją wymiany surowców - np. Potrzebuję: 12681 sztuk gliny. Oferuję: 23398 sztuk drewna, 132391 sztuk żelaza - mozna wkleic na czat, moze ktos sie skusi.