Myślę, że to, czego potrzebujesz, to owa matematyczna stronka:
http://anydice.com/
Jest to strona, która pozwala ci policzyć rozkład prawdopodobieństwa sumy oczek, włączając kumulatywne prawdopodobieństwa, przy rzucie wieloma kostkami o dowolnej, zadanej przez nas ilości ścianek!
Nie wiadomo o co chodzi? Już tłumaczę
Atak
jednym szlachcicem to wylosowanie liczby od 20 do 35, czyli to sam co rzut 16-oczkową kostką i dodanie 19 (mniejsza o to, czy fizycznie taka kostka istnieje, chodzi o ideę). Możemy to zapisać jako:
1d16 + 19
Liczby obok słupków oznaczają jakie jest prawdopodobieństwo na wylosowanie danej liczby,
np. jest 6.25% szansy na to, że szlachcic zbije 27 poparcia, itd.
Teraz, atak
trzema szlachcicami to będzie
3d16 + 57
↑↑ wykres ten leci aż do 105, co jest maksymalną ilością poparcia, którą może zbić trzech szlachciców.
Można też napisać:
(1d16+19)+(1d16+19)+(1d16+19), zamiast dodawać ręcznie. To będzie to samo (kalkulator sobie to już doda i policzy dokładnie to samo).
Powiecie teraz:
No dobra, ale potrzeba zbić poparcie o co najmniej 100, aby podbić wioskę. Czy muszę te wszystkie liczby ręcznie dodawać?
Otóż nie! Po prostu kliknijcie przycisk At Least, a kalkulator sam to dla was zsumuje!
Na przykład, dla trzech szlachciców otrzymamy, że
szansa na podbicie wioski trzema grubymi to około 1.37%
Zaś
czterema grubymi (czyli 4d16+76) to
86.7%
Można też dodawać różne kostki! Np. ( 2d6 + 1d20) da nam rozkład sumy oczek dla rzutu dwiema kostkami 6-ciościennymi i jedną kostką 20-stościenną. Po co nam to?
Otóż, jeśli
szlachcic z berłem zbija 30-35 poparcia, to możemy to zapisać jako
1d6 + 29.
Na przykład, atak
dwoma szlachcicami + jeden z berłem to
1d6+2d16+67. Możecie to też zapisać jako
(1d6+29)+(2d16+3, kalkulator sam sobie doda te liczby, a jest bardziej przejrzyste: widzimy, że pierwszy nawias to szlachcic z berłem, a drugi to dwaj zwykli szlachcice
Szansa na podbicie wioski wynosi wtedy około
3.65%
Dla grubego z berłem i trzech zwykłych grubych
szansa na podbicie wioski wynosi aż
97.23% !
W ten sposób możecie też łatwo uwzględnić
Wzmocnienie Szlachcica. Jeśli 20-35 zwiększymy o +5, to mamy 25-40, prawda?
Czyli
1d16+24.
Atak trzema wzmocnionymi grubymi to
(1d16+24)+(1d16+24)+(1d16+24), albo inaczej
3d16+72. Szansa na podbicie wioski to:
40.67%.
Podobnie można dodać do tego Berło, czyli policzyć
(1d6+29)+(1d16+24)+(1d16+24), co da nam
66.47% szansy na podbicie wioski
trzema wzmocnionymi grubymi, z czego jeden z Berłem!
Takie przykładowe użycia tego kalkulatora, który może być przydatny także w wielu innych grach.
Mam nadzieję, że nieco pomogłem
Edit:// Jeśli gdziekolwiek powyżej wkradł się jakiś błąd (mam nadzieję, że nie!), to piszcie, a poprawię