Poradnik dla początkujących.

  • Rozpoczynający wątek DeletedUser19562
  • Data rozpoczęcia

Czy poradnik jest dobry?

  • Tak

    Głosy: 18 69,2%
  • Nie

    Głosy: 8 30,8%

  • W sumie głosujących
    26
Status
Zamknięty.

DeletedUser19562

Guest
0.Niektórym trudno jest czegoś poszukać więc wrzucę tu parę rzeczy tak dla lepszego oswojenia z grą.

Rozkład kontynentów na świecie:

Welt.png

Wioski.PNG

85ae8c00d5ae2821yo8.jpg



A tak powinna wyglądać nasza gra


0.Kilka ważnych rzeczy
1.Dobry początek.

2.Jak uniknac bycia farmionym.
2.1 Obrona przeciwko słabemu agresorowi
2.2 Obrona przeciwko mocnemu agresorowi.

3.Jednostki wojenne.
3.1 Najlepsza\Najgorsza jednostka
3.1.1 Najdrozsza\Najtansza jednostka
3.1.2 Najlepsza\najgorsza jednostka atakująca
3.1.3 Najlepsza\najgorsza jednostka obronna przeciwko kawaleri
3.1.4 Najlepsza\najgorsza jednostka obronna przeciwko łuczniką

4.Podzial wiosek.
4.1 Wioska zwiadowcza
4.2 Wioska atakująca
4.3 Wioska obronna

5.WAZNE

poradnik farmienia

______________________________________________________________________________
1.Dobry początek
Od momentu zalogowania macie 5 dni ochrony w tym czasie nie bedziecie atakowani wiec polecam sie skupic na budynkach wydobycia surowcow tylko, oczywiscie pilnowac aby starczylo wam miejsca w magazynie
Na 5 dzien nalezy wzniesc piedestal i po kliknieciu na niego wyprodukowac paladyna/rycerza.
Jest to bardzo dobra i tania jednostka jak na poczatek gry.
Nastepnie podniesc ratusz do lvl 3 i schowek nawet do max. 10 lvl ( co zapewnia schowanie 2k surowcow - nie mozna ich farmic) oraz wybudowac koszary.
Gdy bedziemy mieli do dyspozycji pikiniera i miecznika nalezy zaczac ich produkowac, przy czym w proporcji pikinier 1, miecznik 2
Starajac sie utrzymywac jednoczesnie proporcje ilosci wojska w stosunku do posiadanych punktow (na kazde 100pkt. nalezy miec ok 20 do 50 wojska)
Jezeli mamy 500 pkt i posiadamy armie zlozona ze 100 wojska to nalezy miec ok 30-40 pikinierow i 60-70 miecznikow.
Armia zlozona w takiej proporcji przy 500 pkt, zapewnia dobra ochrone przed graczem, ktory ma 500 - 1500 pkt.
W pozniejszej fazie dopiero wybudujemy lucznikow, a wtedy proporcje beda troszke inne, ale o tym pozniej.

______________________________________________________________________________
2.Jak uniknac bycia farmionym

To dosc bardzo wazny temat i od tego zaleza nasze dalsze losy w grze.
Postaram sie mozliwie jasno opisac jak tego uniknac.

2.1 Obrona przeciwko słabemu agresorowi.
Zaczynajac gre, bardzo wazne jest aby zrobic to wlasciwie osoby, ktore zapoznaly sie tym samouczkiem (calym dzialem) pewnie nie maja az tak duzych klopotow ze swoimi sasiadami, natomiast ci bez doswiadczenia co nie dbaja o rady doswiadczonych graczy pewnie nie raz doswiadczyli zawodu i zdumienia, ze jest ktos silniejszy w ich okolicy.
Ale przejdzmy do tematu, jak zaczac opisalem w innych tematach, tutaj skupie sie na tym jak nie byc farmionym.

Po pierwsze rozbudowywac swoja wioske weglug moich rad i wskazuwek od samego poczatku, ale jezeli nie bylo to mozliwe lub z jakis powodow robilismy inaczej, oto najskuteczniejsza metoda.

W stosunku do gracza, ktory ma podobna ilosc punktow co my ( do 1000) postepujemy nastepujaco.
Po ataku widzimy jakimi jednostkami nas zaatakowano, jezeli sa to pikinierzy miecznicy i lucznicy, nie ma wielkiego strachu, musimy:

1.Zbudowac schowek do 10 poziomu - ukryje to 2000 kazdego surowca (nie mozna ich spladrowac)

2.Podnosimy mury obronne do ok 5-10 poziomu - podnosi to skutecznosc naszej obrony, nawet jak nie ma wojska w wiosce, moga mu zginac jednostki (zabija sie o mury hehe)

3.Wydajemy surowce na bierzaco tak aby nie miec nigdy wiecej niz 2000 kazdego podczas ataku.

4.Rozbudowywujemy nasze budynki z surowcami, tak aby posiadac wieksza produkcje na godz. niz nasz napastnik (jezeli wydaje on na jednostki to moze nie miec na inne sprawy).

5.Rozbudowac nalezy rynek do ok 6 poziomu (aby miec 6 kupcow)

6.Jezeli nie mozemy wydac reszty surowcow a mamy pow. 2000 to wysylamy nadwyzke do brata/siostry zakonnej, ktora nie jest atakowana (w naszym wypadku moze to byc lider)

7.Jezeli mamy niewielka ilosc wojska, ale za malo aby stawic czola napsatnikowi, to tez wysylamy je do kogos z misja "pomoc"

Jezeli postapimy jak powyzej (wiaze sie to z tym aby regolarnie logowac sie na koncie), napastnik za kazdym razem gdy nas zaatakuje nic nie zdobedzie a jeszcze moze stracic jednostki, wiec jego ataki stana pod znakiem zapytanie i moze on stwierdzic, ze sie nie oplaca, ale niekoniecznie.
Jezeli bedzie uparty i dalej nas atakowal, wtedy:

8.Zaczynamy produkowac swoja obrone. Jezeli atakuje nas piechota (pikinierzy, miecznicy i lucznicy) produkujemy tylko miecznikow - sa najskutecznijsza obrona na piechote (odsylam tu do dzialu - jednostki wojenne).

9.Wysylamy je do kogos z misja pomocy, oczywiscie nie za daleko (ktos z naszego sasiedztwa, ale osoba, ktora juz ma dobra obrone)

10.Gdy atakuje nasz piechota i lekka kawaleria, wtedy musimy produkowac pikinierow - najskuteczniejsza jednostka na konnych

11.Gdy mamy juz dosc swojego wojska, prosimy sasiada/ow o wsparcie oraz zabieramy swoje jednostki, ktore wyslalismy, wazne jest aby doszly one w miare jednym czasie. Nalezy tu podac czas kiedy jednostki maja pojawic sie w naszej wiosce, jest to bardzo latwe bo przed wyslaniem widzimy ile czasu zajmie droga i na ktora dotra.

Teraz juz tylko czekamy, gdy natapi atak i dobrze sie przygotowalismy, jest wielkie BUMMMM!!!! i nasz oprawca przestaje sie liczyc w terenie, jezeli nam sie uda to stracil wszystkie jednostki, ale nie mozemy beyc tego pewni, czekamy wiec i jezeli nie stracil to pewnie wysle na nas reszte wojska, z ktora tez musimy sobie poradzic. Jezeli nie, to proponuje go zeszpiegowac, przez kogos z plemienia aby dowiedziec sie co za jednostki ma w wiosce i ile. Jezeli wszystko poszlo zgodnie z planem, wtedy podajemy jego namiary i wszyscy z plemienia co sa blisko farmia ile wlezie, az odejdzie mu ochota do grania.

2.1 Obrona przeciwko mocnemu agresorowi.

Trudniej sprawa wyglada gdy farmi nas ktos z duza przewaga punktowa i o wiele wieksza armia i surowcami rozwinietymi na wysoki poziom.
Lecz nie ma paniki jezeli ma on do 3000 pkt, najprawdopodobniej nie ma szlachcica wiec nie zajmie naszej wioski.
Postepujemy dokladnie tak samo jak wyzej, z ta tylko roznica, ze masze mury moga byc zniszczone przez tarany wiec szkoda na nie wydawac surowcow, a nasze budynki moga byc zaatakowane przez katapulty, wtedy sytuacja jest krytyczna.
W takim przypadku potrzebna jest pomoc calego plemienia, aby zebrac wszystkie sily u naszego brata/siostry do jego obrony, jednakze odradzam, iz ze wzgledu na odleglosci moze to byc utrudnione, a gdy nam sie nie uda stracimy i nasze wojska, moze byc to skuteczne gdy posiadamy wieksza liczbe w okolicy, a owy napastnik nie ma wielu wspolplemiencow, rownie silnych jak on

Sadze, ze najlepsza metoda w tym przypadku jest nie pozwolic mu sie farmic, czyli postapic jak na pocztku i wysylac wszystkie surowce do kogos innego, zamiast dotowac napastnika, pomozemy naszemu bratu/siostrze w rozbudowie.
Prowadzic z nim rozmowy dyplomatyczne aby zawrzec pakt, przynajmniej na jakis czas.

Oto co nalezy zrobic aby polepszyc swoje samopoczucie i posuwac sie z punktami do przodu.
Nie zalecam odwetow, zemsty ani innych tego typu akcji, musimy zachowac zimna krew i planowac swoje ruchy rozwaznie.
Jezeli zostaliscie zaatakowani i puscily wam nerwy, prosze skontaktowac sie ze mna.
______________________________________________________________________________
3.Jednostki wojenne

Jednostki dzielimy na:
1. Atakujace:
sluza do atakowania TYLKO
- Topornicy
- Lekka Kawaleria
- Lucznik Konny

naleza tu jeszce machiny obleznicze:
- Taran
- Katapulta

2. Obronne:
sluza do obrony TYLKO
- Pikinier
- Miecznik
- Łucznik
- Rycerz

3. Zwiadowcze:
dostarczaja informacji o wrogu i neutralizuja obcych zwiadowcow TYLKO
- Zwiadowca

4. Atakujaco-Obronne:
sa zarowno dobre w obronie jak i w ataku
- ćiężka kawaleria

5. Inne:
sluzy do zajmowania innych wiosek TYLKO
- Szlachcic



Patrzac na tabelke zamieszczona wyzej, niektorzy moga sie zastanawiac co znacza poszczegolne liczby, mianowicie:
Zaczynajac od lewj mamy 10 kolumn,
Pierwsze trzy pokazuja nam ile potrzeba surowcow (drewno, glina i zelazo) na wybudowanie danej jednostki.
Nastepna okresla ilosc populacji (ludzi) potrzebnych aby dana jednostka powstala, maxymalna liczba populacji w wiosce jest 24.000.
Nastepne 4 okreslaja zdolnosci i walory militarne naszych zolnierzy, w kolejnosci sa to: sila ataku, sila obrony przed jednostkami pieszymi, sila obrony przed jednostkami konnymi, sila obrony przed lucznikami.
Przedostatnia tabela pokazuje predkosc poruszania sie naszej jednostki w minutach na jedno pole. Jedna wioska zajmuje jedno pole.
Ostatnia kolumna okresla lup jaki poszczegolna jednostka jest w stanie zabrac ze soba.

3.1 Najlepsza/Najgorsza jednostka

Jezeli teraz wybierzemy „najlepsza/najgorsza jednostke” z poszczegolnych kolumn to mamy (nie uwzgledniam tu taranu, katapulty, rycerza, zwiadowcy i szlachcica):


3.1.1 Najdrozsza\Najtansza jednostka

Najdrozsza jednostka: lucznik zuzywa lacznie 190 surowcow na jednego mieszkanca

Najtansza jednostka: pikinier zuzywa 90 surowcow na jednego mieszkanca




Ale te kryteria nie sa az tak wazne, gdyz surowce nie stanowia o mozliwosciach bojowych a ponadto populacja jest ograniczona co za tym idzie lepiej jest posiadac najlepsze jednostki z mozliwych, nawet gdy wiecej kosztuja. Co teraz omowie:

3.2.2Najlepsza\najgorsza jednostka atakująca
Zajmiemy sie teraz sila ataku (nie uwzgledniam tu taranu, katapulty, rycerza, zwiadowcy i szlachcica):

Najsilniejsz jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Topornik 40/na 1 mieszkaniec.

Najslabsza jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Pikinier 10/na 1 mieszkaniec.
Wszystkie ogolnie od najlepszej zaczynajac:
Topornik--------------------------40/na 1
Lekka Kawaleria-------------------32.5/na 1
Ciezka Kawaleria------------------25/na 1
Miecznik--------------------------25/na 1
Lucznik Konny---------------------24na /1
Lucznik---------------------------15/na 1
Pikinier--------------------------10/na 1





3.1.3 Najlepsza\najgorsza jednostka obronna przeciwko piechocie
Sila obrony przed jednostkami pieszymi (nie uwzgledniam tu taranu, katapulty, rycerza, zwiadowcy i szlachcica):

Najsilniejsz jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Miecznik i Lucznik oboje 50/na 1 mieszkaniec

Najslabsza jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Lekka Kawaleria 7.5/na 1 mieszkaniec.
Wszystkie ogolnie od najlepszej zaczynajac:
Miecznik--------------------------50/na 1
Lucznik---------------------------50/na 1
Ciezka Kawaleria------------------33,33/na 1
Pikinier--------------------------15/na 1
Topornik--------------------------10/na 1
Lucznik Konny---------------------8/na 1
Lekka Kawaleria-------------------7.5/na 1





3.1.4 Najlepsza\najgorsza jednostka obronna przeciwko kawaleri
Sila obrony przed jednostkami konnymi (nie uwzgledniam tu taranu, katapulty, rycerza, zwiadowcy i szlachcica):

Najsilniejsz jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Pikinier 45/na 1 mieszkaniec

Najslabsza jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Topornik 5/na 1 mieszkaniec.
Wszystkie ogolnie od najlepszej zaczynajac: :
Pikinier----------------------------45/na 1
Lucznik-----------------------------40/na 1
Miecznik----------------------------15/na 1
Ciezka Kawaleria--------------------13,33/na 1
Lekka Kawaleria---------------------10/na 1
Lucznik Konny-----------------------6/na 1
Topornik----------------------------5/na 1





3.1.5 Najlepsza\najgorsza jednostka obronna przeciwko łuczniką
Sila obrony przed lucznikami (nie uwzgledniam tu taranu, katapulty, rycerza, zwiadowcy i szlachcica):

Najsilniejsz jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Miecznik 40/na 1 mieszkaniec

Najslabsza jednostka w przeliczeniu na jednego mieszkanca: Lucznik 5/na 1 mieszkaniec.
Wszystkie ogolnie od najlepszej zaczynajac:
Miecznik--------------------------40/na 1
Ciezka Kawaleria------------------30/na 1
Pikinier--------------------------20/na 1
Topornik--------------------------10/na 1
Lucznik Konny---------------------10/na 1
Lekka Kawaleria-------------------7.5/na 1
Lucznik---------------------------5/na 1



Po tej charakterystyce i jak sadze dosc szczegolowym opisaniu widzicie, ze jednostki dziela sie na roizne typy w zaleznosci od statystyk jakie posiadaja i akcji jaka wykonuja.
Np.: jezeli wyslemy do ataku miecznikow to ich sila bedzie 25 wiec niewiele i poniesiemy ogromne straty, statystki obrony tu sie nie licza gdyz atakujemy. Natomiast gdy ta sama liczba miecznikow bedzie sie bronic wtedy ich efektywnosc wzrasta nawet dwukrotnie jezeli przed jednostkami pieszymi, sa za to slabi przed jednistkami konnymi (nie mylic z lucznikami na koniu, oni zaliczaja sie do lucznikow)
Wynika z tegi, iz nalezy odpowiednio dobrac obrone i posiadac rozne jednostki w swojej wiosce, gdyz przeciwnik moze atakowac zarowno topornikami, lekka kawaleria jak i lucznikami konnymi.

Pikinierzy – jednostka obronna TYLKO, swietny oddzial przeciwko lekkiej kawalerii, nie ma lepszego, ktory by sie przeciwstawil jej sile, powoduje ogromne straty w szeregach lekkiej jazdy.

Miecznicy – jednostka obronna TYLKO, swietny oddzial obronny przeciwko piechocie lacznie z lucznikami, uwazam, ze to kluczowa jednostka obronna.

Topornicy – jednostka atakujaca TYLKO, w przeliczeniu na jednego mieszkanca najlepsza jednostka i dosc tania, powoduje ogromne straty w szeregach pikinierow, lucznikow konnych i lekkiej kawalerii.

Lucznicy – jednostka obronna TYLKO, obok miecznikow swietna jednostka obronna przeciwko piechocie i jezdzie, jedyna jej slabosc to konni lucznicy, ktorzy sa wyspecjalizowani w ich zabijaniu.

Lekka Kawaleria – jednostka atakujaca TYLKO, zaraz po topornikach druga najlepsza jednostka specjalizujaca sie w wyzynaniu miecznikow, w polaczeniu z topornikami stanowia smiertelna sile i malo kto moze sie im oprzec, jedynie zwiekszone oddzialy lucznikow moga troche zmniejszyc ich niszczycielska moc.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

DeletedUser19562

Guest
2 Część



Lucznicy Konni – jednostka atakujaca TYLKO, chociaz walory ataku nie sa duze, to jest to jezdzaca smierc dla lucznikow, gdyz z dystansu i poza zasiegiem ich strzal, sciagaja ich jak snajperzy, jedyny oddzial, ktory jest w stanie sie oprzec to miecznicy ze swoimi tarczami.

Taran – jednostka atakujaca, TYLKO, sluzy do niszczenia murow przeciwnika i jest w tym niezastapiona, nie nalezy jednak posiadac jej wiecej niz 300 w jedne wiosce, gdyz wieksza ilosc oslabia nasza armie a niewiele wiecej przyczynia sie do burzenia murow.
Powinna byc uzywana zawsze gdy atakujemy wioske, ktora posiada mury, zmniejsza to straty naszj armii.

Katapulta – jednostka atakujaca TYLKO, uniwersalny oddzial atakujacy, ale zabiera az 8 mieszkancow do jej obslugi. Jedyna jednostka, ktora mozna niszczyc cele w wiosce przeciwnika. Wielkosc ratusza okresla ilosc celow do wyboru, ale zawsze tylko jeden. Nie nalezy uzywac jej do niszczenia murow, gdyz jest w tym duzo slabsza od taranu, a przy okazji nasze wojska ponosza wtedy duzo wieksze straty.

Rycerz – jego cel jest jeden na poczatku gry chronic nasz wioske, gdyz jest tani i bardzo silny, ale zabiera 10 mieszkancow (do noszenia jego ekwipunku :) ), pozniej gdy wysylamy armie razem z nim powoduje on, ze nasza armia wedruje szybciej.

Szlachcic – bardz droga, leniwa i opasiona „swinia”, jednakze bez jego dyplomatychnych umiejetnosci nie jestesmy w stanie zajac zadnej wioski, jest wiec kluczowym nierobem do powiekszania naszej sily, wielkosci i obszaru wplywow.
Aby posiadac szlachcica musimy najpierw posiadac zlota monete, ktora produkuje sie w palacu, ilosc posiadanych szlachcicow zalezy od ilosci posiadanych zlotych monet, a wzor na to jest taki:
1+2+3+5+6 itd.
Co to znaczy?
1 szlachcic = 1 zlota moneta + cena za szlachcica
2 szlachcicow = 1+2=3 zlotych monet + cena za szlachcica
3 szlachcicow = 1+2+3=6 zlotych monet + cena za szlachcica
...
10 szlachcicow = 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10=55 zlotych monet + cena za szlachcica

______________________________________________________________________________
4.Podzial wiosek

Poniewaz zbliza sie czas, ze niektorzy gracze beda juz miec druga wioske, uwazam ze najwyzszy czas przedstawic ten temat: Podzial wiosek na atakujace i obronne.
Pewnie wielu z was wie o co chodzi, ale dla reszty bedzie to cos nowego, wiec omawiam jak nalezy sie do tego zabrac:

Majac tylko jedna wioske jest ciezko zadecydowac, ktorych jednostek budowc wiecej a ktorych mniej (mowie tu o jadnostkach atakujacych i obronnych).
Gdy wybierzemy te pierwsze mozemy pasc lupem innego agresora, gdy te drugie sami nie bedziemy w stanie pokonac innego gracza, pomimo to wielu z was napewno sobie poradzi i zajmnie nastepna wioske.

Posiadajac wiecej niz jedna wioske nazely dokonac podzialu na wioski obronne i atakujace.
Jest to bardzo wazne gdyz atakowac mozemy tylko jednostkami z danej wioski, wiec im wiecej dana wioska wyprodukuje jednostek jednego typu (w tym wypadku atakujacych) tym silniejszy jest jej atak i sila przebicia. Nie mozemy laczyc armii atakujacych z kilku wiosek w jedna.
Dlatego posiadajac dwie lub wiecej wiosek nalezy je podzielic na wioski atakujace i obronne, po ty by dysponowac mozliwie najwieksza sila uderzeniowa jaka jest mozliwa w grze.

Jak juz wspominalem limit populacji w wiosce to 24.000 ok 4000 do 6000 z populacji zajmuja robotnicy (zaleznie od poziomu budynkow w wiosce) natomiast cala reszte mozna przeznaczyc na jednostki:

- w wiosce atakujacej, jednostki atakujace (topornicy, l.kawaleria, lucznicy konni, tarany, katapulty, pamietac trzeba o szlachcicu, ze zabiera on 100 z populacji i jest potrzebny do przejecia wioski)

- w wiosce obronnej, jednostki obronne (miecznicy, pikinierzy, lucznicy, c.kawaleria pozostawiam wam do wyboru i odsylam do opisu w jednostkach wojennych)

Co nam daje taki podzial? Jak pisalem wczesniej:

- Najwieksza z mozliwych sile ataku, gdyz nie mozna laczyc jednostek atakujacych z roznych wiosek w jedna armie.

- Nie cierpi na tym obrona gdyz nastepna wioska jest w 100% zlozona z jednostek obronnych z czego polowa (moze byc wiecej, mniej, dowolna proporcja) wedruje do obrony wioski atakujacej i tam stacjonuje. W kazdej chwili mozna te wojska wycofac lub doslac wiecej w chwili ataku. Jednostki obronne sa kumulowane w wioskach, gdyz populacja ich nie jest wliczana na stan populacji w wiosce gdzie przebywaja jednostki, tylko na stan wioski gdzie zostaly wyprodukowane.
Co za tym idzie mozemy miec dowolna liczbe jednostek obronnych w wiosce.

- Z tego tez, ze mozna laczyc jednostki obronne w jeden oddzial do obrony, tak wazne jest zeby posiadac wielka armie do ataku, gdyz im wieksza armia atakujaca tym mniejsze straty poniesie podczas wygranego ataku lub spowoduje najwieksze z mozliwych strat podczas ataku przegranego. Bywa tak na innych serwerach, ze 10 max. duzych atakujacych armii z taranami nie sa w stanie zdobyc jednej wioski, ktora ma mur na 20lvl i ok 50.000 kazdych jednostek do obrony (pikinierzy, miecznicy, lucznicy).

Jak sadze troche rozjasnilem ta sprawe i naprawde zaplanujcie sobie i dokonajcie takiego podzialu gdy bedziecie miec wiecej niz jedna wioske.
Gdy posiada sie wiecej niz 2 wioski nalezy miec wiecej wiosek obronnych niz atakujacych, gdyz obrona w tej grze jest bardzo wazna, jak sami sobie nie pomozecie to plemie moze niezdazyc.

Zalecam posiadac w przyszlosci:
Na jedna wioske atakujaca od 2-4 wiosek obronnych, zaleznie od stylu indywidualnej gry i czasu jaki mozecie na to poswiecic
Ponadto gdy bedziecie miec ok 10 wiosek naley tez posiadac wioske zwiadowcza.
Gdy mamy 10 wiosek tak oto moze wygladac ich podzial:
2-3 wioski atakujace
1 wioska zwiadowcza
6-7 wiosek obronnych

4.1 Wioska zwiadowcza
W wiosce tej budujemy glownie zwiadowcow, minimum to 5000 (kazdy zabiera 2 z populacji = 10.000 ludnosci) a reszte przeznaczamy na OBRONE. Mozna tez posiadac typowo zwiadowcza wioske a wtedy wszystko przeznaczamy na zwiadowcow, ok 10.000 takiej sile nie oprze sie zadna wioska i zawsze dostaniemy dobry raport.

4.2 Wioska atakująca
Uklad sil w wiosce atakujacej:
Topornicy ok. 6000 do 7000
Lekka kawaleria ok. 2000
Lucznicy na koniu ok. 1000

co nam lacznie daje 19000 do 20000 z populacji
posiadajac wiecej wiosek atakujacych mozna te proporcje zmieniac i dobierac atak zaleznie od raportu szpiegowskiego jaki dostaniemy.
Jezeli ktos posiada 15.000 pikinierow i 5.000 miecznikow to logiczne jest aby zaatakowac armia, ktora jest zlozona glownie z topornikow i lucznikow konnych.
jezeli ktos posiada 15.000 miecznikow i 5.000 pikinierow to lekka kawaleria dokonaja rzezi.
Jezeli natomiast ktos posiada duze ilosci lucznikow to w armii obowiazkowo powinno sie znalezc spory oddzial lucznikow konnych
Odsylam do lektury - Jednostki Wojskowe.

4.3 Wioska obronna
Zalecam posiadac: podawalem juz wczesniej owa proporcje, ale teraz podam liczby na wioske z maksymalna populacja:

pikinierzy - 4000 do 5000
miecznicy - ok. 9000
lucznicy - 6000 do 7000
zwiadowcy - 500 do 1000

W niektorych przypadkach mozna odstapic, szczegolnie gdy ma sie silne krolestwo i kilka wiosek zwiadowczych
Nie jest to idealny wzor, gdyz takiego nie mozna stworzyc, poniewaz kazdy gracz moze atakowac inaczej dobrana armia. Jest to natomiast wzor najbardziej zbilansowany i przygotowany na duza wiekszosc armii, stanowi swietna obrone przy kazdym ataku i posiadamy najmniej strat z mozliwych innych kombinacji. Przy tak zbilansowanej obronie przeciwnik nie bedzie wstanie nas czyms zaskoczyc, nawet pod nasza nieobecnosc.
Natomiast nie nalezy polegac tylko na takiej obronie podczas ataku, jezeli to mozliwe przesylamy tak duzo jednostek jak tylko mozemy i zdazymy do atakowanej wioski aby zminimalizowac straty i na 100% pokonac napastnika.
Gdy bedziemy posiadac juz wiecej wiosek obronnych mozna troche zachwiac relacje procentowe w doborze jednostek, zaleznie od naszego doswiadczenia z graczami nas otaczajacymi i ich preferencjami czy tez upodobaniami, albo mitami jakimi sie kieruja.
Jednakze gdy powielimy ten wzor w kazdej wiosce to bedziemy miec swietna obrone przygotowana na kazdy atak.

5.WAZNE

Pamietajcie, ze doswiadczony gracz moze czekac i zaatakowac kiedy sadzimy, ze nic nam nie grozi z jego strony. Zbiera on armie i atakuje jak lew niszczac wszystko co mamy i chwile potem zajmuje nasza wies.
Dlatego obrona z jednej wsi nam nie wystarczy przed armia, ktora zawiera ok 20.000 zolnierzy (liczac populacje). Sile takiej musimy przeciwstawic przynajmniej rownowarta sile jednostek obronnych w liczbie 20.000 (liczac populacje) dodatkowo wspomagana murem. Jednak podczas ataku zalecam doslac jednostki z innych wiosek jezeli jest to mozliwe.

Nie zalecam trzymania jednostek atakujacych podczas obrony w wiosce, nalezy je odeslac, jezeli jest to mozliwe (jestesmy zalogowani podczas ataku), Dlaczego?
Dlatego, ze nie dodaja one wiele do obrony a w chwili gdy sie bronia sa bardzo slabe i zginie ich ogromna ilosc, stracimy tez jedyna mozliwosc na kontratak i pozbedziemy sie wlasnej armii, odbudowa jest dluga i kosztowna.

oszukanie wroga:
Wszystko zaczerpnięte z kuriera plemion, mam nadzieję, ze niektórym się przyda

Niniejszy temat jest skierowany szczególnie do nowych graczy, mających problemy z najeźdźcami.
Jeśli widzisz, że wróg wysłał w Twoją stronę wojska możesz spróbować go trochę wykiwać. Wystarczy dokonać kilku manewrów, a wroga odprawisz z kwitkiem:

1. Wyślij wojska by napadły na jakąś opuszczoną wioskę. Nie ma sensu trzymać małej ilości wojska licząc, że obronią osadę. Nie obronią, zginą i trzeba będzie poświęcić czas + surowce czas na rekrutowanie nowych.

2. Maksymalnie rozbuduj schowek. Wtedy najeźdźca nie złupi Ci wszystkich surowców.

3. Surowce można także "uruchomić" - rozpoczynając budowę kolejnego poziomu jakiegoś budynku, zlecając badanie następnego poziomu jakiejś jednostki militarnej lub ewentualnie wysłać jakiemuś współplemieńcowi na przetrzymanie :)

Wróg zainteresowany przede wszystkim złupieniem Twojej wioski z pewnością odpuści sobie ataki kiedy zobaczy, że za każdym razem wysyła np. 500 pikinierów, 60 katapult i 600 sztuk ciężkiej kawalerii łupiąc 3 belki drewna i 6 cegieł :)

Myślę, że stosowanie takich trików znacznie ograniczy wysyp na tym forum tematów z prośbami o pomoc.
Oczywiście uważam, że powinniśmy sobie pomagać ale czasami można sobie poradzić samemu - bez fatygowania innych.


Nasza wioska jest równocześnie Naszym największym skarbem w grze. Nie jeden z Nas wpadł w szał podczas gdy ktoś inny próbował ją przejąć. Nie wiele mniej emocji towarzyszy w momencie gdy stajemy się cudzą farmą...
W tym poradniku postaram się opisać jak odpowiednio przygotować "Nasz skarb" przed atakami.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje obrony wioski. Pierwsza jest to obrona przed tak zwanym farmieniem. Są to ataki przeciwnika w celach zarobkowych. Zależy mu głównie na tym by z naszej własności zebrać jak najwięcej surowców.
Drugim rodzajem obrony jest obrona przed atakami szlachcica. W tym wypadku jest zdecydowanie trudniej, ponieważ agresor najprawdopodobniej posiada juz znaczne siły ofensywne, a jego cel jest jeden - przejąć Naszą wioskę.

Zacznijmy jednak najpierw od informacji ogólnych, które nam się przydadzą w obronie.
Jednostki obronne w Plemionach to przede wszystkim:
pikinierzy, miecznicy, łucznicy ( nie dostępni na świecie 1 i 2) oraz ciężka kawaleria.
Pikinierzy bronią nas przed konnica, miecznicy przed topornikami.
Na początku rozgrywki będziemy posługiwać się głównie pikinierami i miecznikami. Łucznicy dojdą troszkę później, natomiast ciężką kawalerię budujemy tylko w wypadku kiedy posiadamy juz przynajmniej 3 wioski i mamy znaczna nadwyżkę surowców. Na papierze ciężka kawaleria wydaje się bardzo silna jednak w rzeczywistości w porównaniu do jej ceny nie ma z niej dużego pożytku.
 

DeletedUser19562

Guest
I 3 Część

Mając mnie niż 500 pkt i nie będąc zagrożonym wystarczy mieć około 50-100 pikinierów i mieczników Oczywiście jeżeli koło nas są mocni gracze, z którymi nie mamy sojuszy warto trochę bardziej zainwestować w obronę.
Mając 1500 pkt trzeba mieć już około 500 pikinierów i 500 mieczników (na s3 można dobudować tak z 250 łuczników) w przypadku gdy okolica jest spokojna. Jeżeli w okolicy jest ciężko to powinniśmy mieć około 1000 pik i mieczy (na s3 można dobudować tak z 300-350 łuczników).
Przy ilości punktów 3000 do 4000 musimy już nawet w spokojnej okolicy mieć 1000 pik i 1000 mieczy, 500 łuczników. I analogicznie jeżeli jest niebezpiecznie to więcej jednostek. Przydałoby się również zbudować sporą ilość zwiadowców (wioska 2000 punktów - 200 zwiadowców). Nikt nie będzie wiedział ile mamy jednostek.

Naturalnie jest to tylko pewien schemat który sprawdził się u kilku graczy. Jednak w momencie prawdziwego zagrożenia każda ilość armii się na pewno przyda.
Dodam jeszcze, że jeśli naprawdę chcecie korzystać ze schematów i byc pewni, że nic wam nie zagrozi to proponuję taki: 1pkt = 1 pikinier. Analogicznie 3000pkt=3000 pikinierów. Jednak z doświadczenia wiem, że wybudować taka armie jest nie zwykle trudno.

Obronę najlepiej produkować w momencie kiedy w ratuszu budujemy budynki które tworzą się bardzo długo_Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest budowa armii 24 godziny na dobe.
Kolejnym elementem obronnym jest mur. Tutaj nie ma co oszczędzac. Jeśli tylko mamy odpowiednią ilość surowców tworzymy kolejny jego poziom. Przy ilości punktów w wiosce rzędu 3000, mur na 20 poziomie musi już być!
W późniejszym czasie warto również rozbudować stajnie i koszary, by jednostki mogły szkolić się dużo szybciej.

Jednak pewne jest to ze zawsze może coś pójść nie tak...

Obrona przed farmieniem.

Jak juz wspomniałem wcześniej farmienie polega na tym, że agresor chce wyciagnąc od nas jak najwięcej surowców poprzez atak. Dodatkowo przeciwnik będzie chciał zrobić to ponosząc jak najmniejsze straty, a najlepiej by w ogóle je wyeliminować. I właśnie kluczem do obrony przed farmieniem jest spowodowanie by te ataki dla naszego wroga stały się nieopłacalne.

Na początek rozbudowujemy schowek na najwyższy poziom. Dzięki temu będziemy mogli ukryć po 2 tysiące każdego surowca w "krzakach".
Kolejnym zadaniem jest rozbudowa muru. Szczególnie w pierwszej fazie gry gdy przeciwnik będzie atakował tylko pikinierami, spowoduje to, że wiekszosc z nich rozbije sie o betonowa ścianie :)
Trzeba również wydawać na bieżąco wszystkie surowce. Gdy agresor kilka razy z rzędu rozbije pikinierów na murze a w zamian nie dostanie żadnego surowca powinien zrezygnować.
Jeśli to nie pomaga budujmy (szczególnie w ciągu nocy) jak najwięcej pikinierów i mieczników do obrony. Jednak nie zostawiamy ich w we własnej wiosce bo będą łatwym łupem dla armii przeciwnika, tylko wysyłamy armie do któregoś ze swoich sprzymierzeńców jako pomoc i czekamy jak nazbiera się ich spora liczba. Dopiero w tym momencie każemy pikom wrócić, by nasz wróg się nadział i odpuścił.

Obrona przed atakami szlachcicem.

Ten element obrony jest znacznie trudniejszy i wiąże się z tym, że w przypadku nie powodzenia możemy już na zawsze stracić Naszą ukochaną wioskę.

Zazwyczaj przeciwnik wysyła na nas szlachtę po wcześniejszym oczyszczeniu Nas z wojska. Czyli wygląda to tak,że obrony już nie posiadamy, a szlachta wędruje w naszym kierunku.

Tutaj wyjdą nasze zdolności dyplomatyczne. Jeśli mieliśmy dobre kontakty z sąsiadami - prosimy ich o pomoc. Każda jednostka będzie potrzebna. Przydadzą się tutaj osobiste sojusze, ale nie zaszkodzi popytać neutralnych graczy. Następnie prosimy nasze plemię o dodatkowe wsparcie. Niestety ale zazwyczaj na pomoc od plemienia trzeba czekać nieco dłużej ze względu na odległości...
Celem zbierania armii nie jest zniszczenie wojska naszego wroga, lecz zlikwidowanie jego szlachcica. Udać się to może nawet wtedy gdy posiadamy 2 razy mniejszą armię.

Możemy również grać na zwłokę co pomoże nam w zaskoczeniu pokonać wroga. Wysyłamy do niego tzw. Fake'i. Czyli ataki jednym pikinierem lub jakąś inną pojedynczą jednostką. Można poprosić o to samo swoich sojuszników. Możliwe, że go to przestraszy. Nawet jeżeli nie to da nam trochę czasu.
Innym sposobem jest gra na litość :) (sam osobiście przestałem atakować juz wielu kolesi bo mam dobre serce :p - Koval)
Można wybłagać agresora, dać mu trochę haraczu, podlizać się, pogłaskac, dać buzi...
Wszystkie formy są dozwolone, oczywiście nie można przeciwnika zbluzgać, bo wiąże się to z jeszcze szybszym pożegnaniem swojej wioski.

6.eśli idzie na nas atak stosujemy się do poniższych instrukcji:



I. sprawdzamy kto nas atakuje i ile ma punktów
II. chowamy surowce : budowa budynków – później można cofnąć, upgrade wojska – później można cofnąć, budowa wojska – można cofnąć ale tracimy 10% surowców.
III. wysyłamy skan zwiadowców na osadę z której nas zaatakowano
IV. sprawdzamy jakim wojskiem nas zaatakował [robisz wyślij atak na osadę agresora i sprawdzasz czas dojścia: zwiadu, piechoty, lekkiej jazdy => porównujesz z czasem dojścia ataku agresora] – wiemy już czy to tylko zwiad czy coś grubszego
V. Jeśli przeciwnik może być mocny – duża ilość punktów – lub inne ku temu przesłanki – nie bronimy ataku – wysyłając wojsko w atak na opuszczoną osadę – zostawić zwiadowców
VI. Zgłaszamy na forum atak - potwierdzony raportem !!!!

Podstawa to nie stracić surowców ani wojsk ofensywnych topory i lekka kawaleria. Wojska defensywne można zostawić jeśli znamy mniej więcej siłę atakującego. W przeciwnym wypadku zgłaszamy atak i czekamy na zorganizowanie wsparcia z plemienia czyli najbliższych współplemieńców. W przypadku nagminnego atakowania – będzie to wsparcie z całego plemienia.



PORADNIK FARMERA

wg mnie podstawową jednostką farmerską jest piknier i nie wstydźmy się wysyłać go w pole. jednostka ta jest stworzona do ciężkiej pracy w polu i nie lubi bezczynnie siedzieć w koszarach.
lekka konnica, wiadomo, jest szybsza, ma większą ładowność, podobnie łucznicy na koniu i ciężka konnica, ALE przychodzi taki czas kiedy konnica lata non stop ze szlachcicem jako obstawa, albo wybija wojska w jakiejś wiosce... a piki zawsze sobie siedzą we wiosce i czekają na ataki nudząc się. umilmy czas wojskom defensywnym :]

1. jednostki

a. na początek warto wybudować jak największą ilość piknierów. jest to dobra obrona, a do tego całkiem fajna ekipa farmerów- posiada dobrą ładowność i jest dość szybka.

b. aby polepszyć obronę budujemy miecze przeciwko topornikom. jest to powolna jednostka o mniejszej ładowności niż piknier ale i ona nie będzie siedziała bezczynnie.

c. bardzo przydatną jednostką jest zwiadowca. pozwala nam ona śledzić stan wojska i zasobów w farmionych wioskach.

d. bardzo ważne są też tarany, ale o tym później ;PPP

e. łucznicy i topornicy nie są już tak dobrymi farmerami, ze względu na bardzo małą ładowność, ale i ich warto zaprzęgnąć do pracy.

f. konnica jest jednostą która musi się wybiegać, nie lubi zamkniętych pomieszczeń. konnica musi być zawsze w ruchu, albo razem z topornikami i taranami rozbija defa we wrogich wioskach, albo pracuje jako bodyguard dla szlachcica, który jest bardzo strachliwy i bez konnicy i roporków nigdzie nie wychodzi, albo pracuje na farmach przewożąc zasoby. jest to najszybsza jednostka farmerska, posiadająca też najlepszą ładowność. jeśli tylko nas stać to powinniśmy w nią inwestować, aby mieć jej jak najwięcej. zainwestowane zasoby z pewnością szybko się zwrócą.
jeśli po zeskanowaniu opuszczonej wioski widzimy że posiada ona mur obronny, to należy taką wioskę odwiedzić taranami z obstawą, powiedzmy toporników. piknierzy są bardzo uczuleni na mur obronny i potrafią się na nim rozbijać dziesiątkami :]
opuszczone wioski można atakować także nocami : )


2. farmy

a. farm głównie powinniśmy szukać na mapie pod postacią szarych kwadracików. wyglądają one nieciekawie, jednak gdy poświęcić im trochę uwagi i czułości odwdzięczą nam się one masą zasobów ; ) kolorem szarym oznaczone są wioski opuszczone. w większości przypadków nie ma w nich wojsk, jednak jeśli odwiedzamy taką wioskę pierwszy raz lepiej wcześniej wysłać zwiad. nie wstydźcie się odwiedzać opuszczone wioski. one jak każda wioska potrzebują uwagi i czułości, a że ich pan je zowtawił to my tym bardziej powinniśmy się nimi troskliwie zająć. ja np. mam chyba tylko dwie farmy które są aktywne i mają swego pana. reszta to opuszczone wioski. są one bardzo wygodne ponieważ nie trzeba w nich wybijać wojska : )) każda opuszczona wioska w waszej okolicy powinna być odwiedzana. nawet te mające 26 punktów mogą was mile zaskoczyć : )
jeśli zeskanowaliśmy wioskę i okazało się że wioska posiada mur należy na nią wysłać tarany w obstawie, powiedzmy toporów. farmiona wioska musi mieć mur zjechany do zera, ponieważ piki mają na mur uczulenie i giną na nim dziesiątkami.

b. wioski aktywne. na początek trzeba taką wioskę zeskanować. mając skan wchodzimy w symulator (do symulatora wchodzi się przez "plac") i tam sprawdzamy jakie mamy szanse z naszym wojskiem przeciwko wojsku w wiosce. do ataku wysyłamy oczywiście tylko: lekką konnicę- przeciw piknierom; toporników- przeciw miecznikom; łuczników na koniu- przeciw łucznikom. i tak, jeśli w wiosce są sami piknierzy to nie warto na tą wioskę wysyłać lekkiej konnicy ponieważ poniesie ona największe straty. na taką wioskę wysyłamy toporników. jeśli w wiosce są miecznicy to wysyłamy lekką konnicę. itd. oczywiście nie jest to reguła, bo czasami jednak trzeba wysłać topornikom pomoc w postaci lekkiej konnicy, mimo że w wiosce stacjonują jedynie piknierzy. ale to już trzeba przebadać samemu w symulatorze. jeśli wioska ma mur obronny wysyłamy z wojskami atakującymi również tarany. ograniczają one straty w ludziach, obniżając bonus obronny defensywy.
gdy już nam się uda sfarmić wioskę należy o nią zadbać wysyłając minimum dwa razy dziennie atak wojsk ofensywnych na tą wioskę, poniewarz właściciel takiej wioski zazwyczaj nie jest pogodzony z porażką i stara się ratować. buduje wojsko, mur... trzeba mu to codziennie wybijać aż mu się znudzi.
UWAGA!!! bronionych wiosek nie atakujemy w nocy!!!

c.praktyczna teoria ; ))
wysyłamy zwiad do każdej wioski w okolicy która ma tyle punktów co my, albo mniej+ do wiosek opuszczonych. może się okazać że wioska która nie jest opuszczona ma już wybitego defa przez kogoś innego. nie można przepuszczać takich okazji :]
do najbliższych wiosek wysyłamy po 250-300 mieczników, ponieważ są oni najwolniejsi. do tych dalszych po 150-300 piknierów. a do naaaajdalszych konnicę w liczbie ok 70-100. gdy wrócą wysyłamy ich na coraz dalsze wioski. gdy znowu wrócą możemy spróbować na tych które farmiliśmy na początku. wieczorem, bądź gdy wiemy że nie będzie nas dłużej przy komputerze wysyłamy wojska baaardzo daleko, nawet na 5h w jedną stronę, gdyż bliższe wioski mamy w tej chwili ogołocone a i tak przez te 10h wiemy że nie będziemy w stanie wysłać wojska do farmienia... oczywiście jeśli mamy farmę w której wiemy że jest bardzo dużo zasobów to wysyłamy odpowiednio większą ilość farmerów : )
do wiosek w których wiemy że jest już mniejsza ilość zasobów wysyłamy toporników / łuczników. 400 toporników uzbiera nam 4000 zasobów- jest to bardzo mało ale zawsze coś : ) niech zapracują na swoją miskę zupy ;P
Pamietajcie, ze w ataku majacym na celu przejecie wioski wysylamy tylko 1 szlachcica! nawet jesli wyslemy ich 18, to i tak obniza poparcie dokladnie o tyle, o ile obnizylby je 1 szlachcic. Najlepsza metoda, jesli juz mamy pewnosc, ze przejmowana wioska nie ma wojska, to wysylanie 4 atakow ze szlachta w lekkiej obstawie (np. 100 lekkiej kawalerii lub toporkow) i w niewielkich odstepach czasu od siebie - nawet to 2-3 sekundy :) [mozliwe, jesli mamy 4 szlachcicow w tej samej wiosce] - metoda o tyle oplacalna, ze wtedy nikt sie nam nie wetnie miedzy naszych szlachcicow :)
 
Status
Zamknięty.
Do góry