Polityka dotycząca zmian w grze - wyjaśnienie naszych intencji

kmic

Mamuś Plemion (III)
Plemiona Team
Opiekun Projektu
Wynik reakcji
12.832
Drodzy Gracze,

z uwagą śledzimy Wasze opinie na temat zmian wprowadzanych w kolejnych aktualizacjach. Dziękujemy za wszystkie Wasze komentarze, także te z konstruktywną krytyką. Zauważyliśmy, że czasami trudno jest Wam zrozumieć powody poszczególnych zmian, dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć ten temat, aby w nim przybliżyć nieco szczegóły naszych zamierzeń i uczynić je (mamy taką nadzieję) nieco bardziej zrozumiałymi.


Nasza polityka w różnych tematach

Monotonia
Monotonia nie powinna być drogą do zrównoważenia relacji atakujący/obrońca. Eliminowanie kogoś z gry ponieważ nie ma on wystarczająco czasu by zajmować się godzinami wysyłanymi na niego fejkami nie stanowi tego, jak wg nas gra powinna wyglądać. Jeśli ktoś chce spędzać godziny na tym, by zrobić to jak najlepiej, to oczywiście dobrze. Ale sądzimy, że powinno istnieć jakieś prostsze podstawowe rozwiązanie umożliwiająca zarządzenie tym.
Dlatego staramy się znaleźć sposoby, aby uczynić zaawansowaną fazę gry mniej absorbująco czasowo.


Stare nie znaczy lepsze
Jest wiele rzeczy, które są oczywiste dla doświadczonych graczy, ale niezbyt jasne dla nowych. Uważamy, że nie ma powodu by toczyli oni walkę o zrozumienie tych rzeczy tylko dlatego, że my (starzy) też to robiliśmy gdy zaczynaliśmy naszą przygodę z grą. :)
Zdajmy sobie sprawę, że jesteście przyzwyczajeni do określonego sposobu używania różnych rozwiązań (my też!), ale to nie znaczy że są one najlepsze (i nie należy ich nigdy zmieniać) ani też najprostsze do zrozumienia.
Bardziej szczegółowo wrócimy do tej kwestii w dalszej części, gdy będziemy omawiać konkretne przykłady.


Skrypty i inne zewnętrzne narzędzia
To wspaniałe, że różni technicznie uzdolnieni gracze wykorzystują swoje umiejętności i oferują innym graczom dodatkową wygodę czy lepsze dostosowanie konta do ich potrzeb, za pomocą skryptów i innych narzędzi.
Chociaż takie narzędzia oferują ulepszenia dla niektórych kwestii, sądzimy że gra powinna być rozgrywana bez korzystania z takich zewnętrznych dodatków. Uważamy tak z kilku powodów:

  1. Wcześniej czy później dany skrypt będzie miał przerwę w działaniu z powodu aktualizacji gry i jej interakcji z kodem, którego używa skrypt. Staramy się tego unikać, jednak nie zawsze jest to wykonalne i autorzy skryptów muszą ciężko pracować nad uaktualnianiem ich wersji, by były one kompatybilne z grą (czasami jest to walka przegrana). Ponieważ zmieniamy poszczególne partie gry, wszystkie skrypty muszą być do niej na bieżąco dostosowywane. Jest to rozwiązanie niekorzystne dla wszystkich zainteresowanych: autorzy skryptów muszą pracować nad ich modernizacjami, zaś gracze czekają na nową wersję i narzekają, że dane skrypty nie działają przez jakiś czas.
  2. Konfigurowanie skryptów jest czasami procesem dość skomplikowanym i nie jest czymś, z czym każdy gracz czuje się jakoś specjalnie komfortowo.
  3. Skrypty są dostępne tylko dla pewnego kręgu graczy. Jeśli masz w plemieniu czy wśród znajomych osoby uzdolnione w tym zakresie, to jesteś szczęściarzem mogącym z tego korzystać. Większość takiego szczęścia nie ma, zaś wielu spośród graczy nawet nie ma pojęcia o istnieniu jakichkolwiek skryptów.
  4. Chociaż nie wszystkie, to jednak skrypty mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Gdy uruchamiacie skrypt na swoim koncie, to pozwalacie jego autorowi dokonywać na nim takich zmian jakie on chce, mając tylko czyjeś słowne zapewnienie, że skrypt wykonuje jedynie to oficjalnie przedstawione działanie. Wystarczy tak naprawdę jedna mniej uczciwa osoba, aby wywołać spore zamieszanie na Waszych kontach.


Dlatego ostatnimi czasy staramy się rozwiązać te problemy i integrować najpopularniejsze skrypty oraz przydatne funkcjonalności bezpośrednio z grą, jako mechanizm działania bardziej niezawodny, łatwiejszy do obsługi, dostępny dla wszystkich i bezpieczny.



Przykłady kłopotliwych zmian
Chcielibyśmy przybliżyć Wam okoliczności wprowadzenia paru zmian, które w ciągu ostatnich miesięcy spotkały się z najbardziej żywiołową dyskusją


Przeniesienie przycisku "Mapa"
ddd5e62bb9b9e3e2.png

Przycisk "Mapa" był niegdyś tuż przy linku z nazwą/adresem wioski, nieco poniżej menu głównego. Tak było od bardzo wczesnych wersji Plemion, więc siłą rzeczy jego przeniesienie do menu głównego (czyli aktualnej lokalizacji) musiało skutkować pewnym czasem niezbędnym na przyzwyczajenie się do tej zmiany. Dlaczego więc jej dokonaliśmy?
Zauważyliśmy, że gracze mają problemy ze znalezieniem linku do mapy. Dla starych graczy jego przesunięcie było niedogodnością, ponieważ dzięki doświadczeniu nabytemu przez wielokrotne powtarzanie wiedzieliśmy doskonale gdzie jest ten link i oczekiwaliśmy, że będzie w tym samym miejscu co zawsze.
Pamiętajmy jednak, że gracze mniej obeznani w grze nie mieli tego przywileju polegania na własnym doświadczeniu i obyciu w tym czego gdzie należy szukać. Wszystko na czym mogli się opierać to własne oczekiwania, które okazywały się dość logiczne: wszystkie najważniejsze obszary gry są dostępne z poziomu dużego i rzucającego się w oczy menu głównego. Dlatego gdy szukali czegoś tak oczywistego jak mapa świata, to spodziewali się jej znalezienia właśnie w menu głównym, bo nie oczekujemy znalezienia żadnej z istotnych funkcji gry jako fragment zwykłego, częściowo jedynie pokolorowanego tekstu. W konsekwencji przycisk mapy został przesunięty do menu głównego aby cała nawigacja stała się dużo bardziej intuicyjna.
Nawiasem mówiąc, założenie by główne menu zawierało wszystkie istotne przyciski nawigacyjne, było powodem dla którego w wersji 8.22 zmieniliśmy by przycisk "Przeglądy" przenosił gracza do wioski jeśli posiada ją tylko jedną (i nie ma Konta Premium). Zauważyliśmy, że nowi gracze często klikają ten przycisk gdy próbują wrócić do swojej wioski.


Szukanie na placu
Dodaliśmy możliwość szukania wiosek/graczy na placu, ponieważ pojęcia x/y są obce dla wielu osób, zaś koordynaty nie są czymś szczególnie prostym do zapamiętania. Połączyliśmy to z wyświetlaniem informacji o celu przed przejściem do ekranu potwierdzenia - coś, czego naszym zdaniem od dawna brakowało. Wiemy, że to wyszukiwanie jest przydatne głównie w początkowych etapach gry, dlatego zadbaliśmy o utrzymanie również starego "koordynatowego" systemu wyznaczania celu - dla graczy chcących większej precyzji oraz korzystających ze skryptów.

Priorytety

A zatem, dlaczego rak wiele z naszych zmian zdaje się być ukierunkowanych na nowych graczy? To dlatego, że chcemy dbać o dopływ nowych graczy, Wy także powinniście! To Wy - gracze - jesteście najważniejszą częścią każdej internetowej gry multiplayer. Bez Was nie byłoby Plemion. To nieuchronna kolej rzeczy, że nikt nie będzie grał na zawsze. Bez stałego strumienia nowych graczy, którzy poznają grę i cieszą się nią tak samo jak Wy jakiś czas temu, Plemiona szybko przestałyby istnieć. Stąd też część zmian (m.in. te opisane bardziej szczegółowo powyżej) ma na celu ułatwić nowym graczom integrację z grą, uczynić ją bardziej przyjazną i intuicyjną w obsłudze, co zwiększa prawdopodobieństwo, że zostaną w niej na dłużej i wkrótce staną się pełnoprawnymi członkami społeczności Plemion.

Nie znaczy to oczywiście, że Wy - nasi obecni gracze - nie jesteście dla nas ważni. Wręcz przeciwnie! Wszyscy gracze są ważni dla istnienia Plemiona: jako przyjaciele, współplemieńcy, wrogowie czy cele do przejmowania - każdy jest cegiełką w tej niezwykle silnej społeczności jednej z najdłużej istniejących gier przeglądarkowych. Choć może nie zawsze jest to oczywiste, my słuchamy opinie, jakimi dzielicie się z nami w postach na forum czy w zgłoszeniach wysyłanych do supportu. A jednym z najważniejszych zadań Community Managerów w każdej z wersji językowych jest informowanie o bieżących nastrojach, potrzebach czy zastrzeżeniach zgłaszanych przez społeczność gry.
Jednak otrzymany w ten sposób feedback nie jest jedyną drogą wpływającą na nasze decyzje, dochodzi tu jeszcze cała masa różnorodnych czynników, które muszą być brane pod uwagę. Czyli m.in.: łatwość obsługi, bezpieczeństwo, wydajność, doświadczenie z przeszłych przypadków, wpływ na użycie premium, wpływ na satysfakcję graczy a także
co nasze statystyki mówią np. na temat stopnia korzystania z rozmaitych opcji.
Staramy się jak najlepiej wykorzystywać wszystkie będące w naszej dyspozycji informacje, aby zawsze podejmować decyzje najlepsze dla ogółu Plemion: jako gry, biznesu i społeczności. Zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze może być to tak oczywiste jak powinno, dlatego mamy zamiar kontynuować to wyjaśnianie naszych powodów, celów i względów skutkujących takimi a nie innymi decyzjami.

Mamy nadzieję, że wynieśliście coś dla siebie z tej lektury, dziękujemy za doczytanie jej do końca. Prosimy, abyście nigdy nie przestawali dzielić się z nami swoimi opiniami, bez względu na to czy nas kochacie czy też (choćby przez jakiś czas) niekoniecznie. :)

Zapraszamy do dyskusji

The Tribal Wars (development) Team
 
Do góry